CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

FACEBOOK GROUP

FACEBOOK GROUP
klik gambar untuk join

Pages

Sunday 22 December 2013

housemate,tutor, enemy or husband?? or not all above PART 17

Seminggu sebelum spm berakhir

“tak sabar aku nak tamat spm.”

Ingat kau sorang? Aku pun tak sabar gila. Dah rasa macam zombie dua tiga minggu ni.”


“relaks la weh. Tak lama dah pun. Seminggu aje lagi”


“aku dengar dinner untuk fivers buat lepas last paper.”


“betul ke? Aku ada jugak dengar budak-budak junior gebang masa kita belum start spm lagi hari tu.”


“betul lah tu. Aku ada Tanya budak junior pasal tu. Diorang cakap buat lepas kita habis exam and surprise tahun ni partner kita pergi dinner tu diorang yang pilih.”


“aku tak kisah pun dengan sape2 tapi mohon bukan dengan si Ziyad tu. Selain daripada itu, aku terima aje siapa-siapa pun.


“kalau kau dengan dia, aku gelak guling-guling.”


“kureng punya member. Kalau aku pergi dengan dia, cuba cakap dengan aku dia akan pergi tak? Entah-entah aku pergi tanpa partner aje dinner tu.”


“jangan risau, kalau dia tak nak pergi, kitorang akan buat segala cara supaya dia datang jugak majlis tu.”


“gaya korang cakap tu macam aku dengan dia aje dinner tu nanti”.


“mana tahu kan. Worst come to worst. ”




Hari terakhir spm



Hari ini merupakan hari terakhir peperiksaan spm dan kertas terakhir yang kami bakal duduki ialah subjek Kimia. Aku agak lega sedikit sebab subjek maut iaitu fizik dah tamat dan wassalam. Alhamdulillah aku dapat menjawab subjek itu dengan baik. Semoga mendapat keputusan yang cemerlang. Semua pelajar tidak sabar untuk menjawab kertas terakhir ini dan meraikan hari kemerdekaan kami semua.



“Masa dah tamat”.


“Berhenti menulis”



Dua ayat keramat yang ditunggu-tunggu oleh para pelajar yang menduduki peperiksaan SPM pada tahun ini. Maka , tamatlah zaman persekolahan kami semua. Selepas ini, semua orang akan bertebaran di seluruh pelosok dunia.



Suasana di luar dewan peperiksaan riuh-rendah dengan suara para pelajar yang gembira meraikan kemerdekaan mereka.



“weh!! Aku tak sangka kita dah habis spm. Rasa macam mimpi aje. Tak sangka zaman sekolah dah tamat. Rasa sedih pulak.”


“kau tak payah nak drama segala pulak kat sini. Macam lah tak boleh jumpa dah lepas ni. Rumah kau tu sepelaung je pun dari rumah aku.”


“shoosh!! Kau ni merosakkan mood aku nak feeling feeling lah. Jumpa kau buat apa. Aku dah bosan tau. haha”. 


“girls!! Jangan lupa malam esok ada dinner untuk fivers. Jom keluar pergi shopping baju.”


“kau nak shopping segala buat apa. Dinner ni buat kat sekolah je pun. Pakai baju kurung sudah.”


“boleh je kau nak pakai baju kurung tapi kau kena ingat tema dinner malam tu masquerade party”


“masquerade kot mana pulak? Apsal aku tak tahu ni?”


“sebab list name untuk dinner malam esok baru je tampal pagi tadi. Aku ada dengar si Rose kelas sebelah cakap pasal dinner tu. Sebab tulah aku tahu pasal tema dinner tu. Ada faham?”


“faham puan”


“tapi kat mana pulak nak cari baju macam tu. Siapa pulak yang bagi tema tak masuk akal ni. Rosak sungguh. Aku dah terasa kat Hollywood pulak dengan tema segala ni.”


“sebelum nak pergi shopping segala tu, jom kita pergi tengok list nama kat signboard depan bilik guru tu.”


Signboard itu dipenuhi oleh pelajar-pelajar untuk mengetahui siapakah date mereka untuk dinner mereka nanti. Oleh sebab ramai sangat orang, kami buat keputusan untuk balik dorm dahulu. Petang karang pun boleh tengok.



“balik dorm dululah. Ramai sangat umat manusia kat sini. Aku pun terasa malas nak tengok.”


“jom lah.”



Sampai sahaja di dorm kami semua merebahkan diri atas katil masing-masing dan semua tertidur kerana keletihan yang teramat. Sudah tiga minggu kami tidak cukup tidur kerana bersengkang mata untuk mengulangkaji.



“Aisy, bangun lah. Dah dekat maghrib ni. Tahulah kau cuti tapi ni dah dekat maghrib.”


“dah maghrib? Eh, kita tak tengok lagi kan list name tu? Kita tengok malam ni je lah.”


“tak payah risau. Kitorang dah pergi tengok dah pun. Nak kejutkan kau tak sampai hati sebab lena sangat tidur.”


“apsal tak kejut. Aku nak tengok jugak. Siapa date korang?”


“Maira dengan Amir budak Alfa, Zara dengan Hakimi, Farisha dengan Ilham, Alia dengan Head Boy dan aku dengan zarith.”


“Ilham tu budak skema kelas sebelah ke? Haha”.
“kau jangan nak gelakkan aku pulak.” Bengang Farisha.


“aku bukan gelakkan kau Cuma aku rasa perut aku macam nak pecah sebab lawak sangat bila imagine kau dengan Ilham.”


“tapi aku rasa berita yang aku bakal sampaikan ni lagi lawak berganda-ganda.”


“berita gempak amende kau nak cakap ni.”


“as expected my darling friend, kau punya partner esok ialah your lovely mentor tu. Hahaha.”


“apsal lah nasib aku selalu malang. Terasa malas nak pergi dinner tu pun ada. Dia ada atau tak sama aje.



Mood aku 360 darjah berubah apabila mendengar berita yang disampaikan oleh Farisha tadi. Kenapa nasib aku selalu malang. Baik tak payah ada date kalau macam tu. Buang karan aje. Menyusahkan aku jelah. Tak boleh ke tukar date?


No comments:

Post a Comment