CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

FACEBOOK GROUP

FACEBOOK GROUP
klik gambar untuk join

Pages

Sunday 31 March 2013

housemate,tutor,enemy or husband?? or not all above part 7



Kehidupan di hostel sangat-sangat mendewasakan aku. Dua tahun yang sangat mengajar aku apa itu erti hidup. Daripada budak hingusan sampailah aku menjadi dewasa.

 Big time. Hands down. I will remember all this memory and keep deep in my heart. 


Hostel life was one of the best things happen in my life.. Kalau boleh, aku memang tak nak tinggal pun school life. 


Banyak benda-benda jahat yang aku dan gang aku buat sepanjang 2 tahun di situ. Just for fun.


 Sebenarnya tujuan kitorang buat semua benda tu sebab nak lepas tension. Menjadi pelajar di sekolah berasrama penuh memang sangat susah tapi ada masanya seronok. Kitorang kena sentiasa mengekalkan pencapaian cemerlang dalam pelajaran. Siapa yang tak tension beb!!!. 


Aku dan gang aku pernah black out satu kawasan sekolah sebab dah tension sangat belajar.

 Tak boleh nak masuk dah. 


Sudahnya malam tu prep dibatalkan. 


Yahoo!!!.


 Plan berjaya. Tapi kan bila fikir balik kesian jugak kat pelajar yang nak study tapi tak boleh study disebabkan kitorang.


 Sekali sekala bukannya selalu. Esoknya PK Hem cakap hal black out tu dah selesai. Jadi prep malam ni berjalan seperti biasa. Nampaknya PK Hem tak tahu siapa yang jadi tukang black out semalam sampaikan prep kena batal. Kalau dia tahu mahu kena gantung terus aku dan gang aku.



“ weh, korang tak rasa lapar ke malam ni?”.



“aku memang lapar tapi nak makan apa malam-malam buta macam ni. Dewan makan dah lama tutup. Ration aku dah habis, kalau ada pun tinggal serdak-serdak aje.”



 “aku pun.”balas seorang lagi rakanku.



“ so amende plan nak buat nak bagi hilang lapar?”.


 “ kita fly nak?”.


“nak fly pergi mana?”.


“ fly pergi kedai depan tu aje. Hidung aku dah terbau-bau mi kari Pak Ali ni. Kang tak pergi, kempunan pulak aku”.


“ ngok lah kau ni. Malam-malam buta camni pun masih bernafsu nak makan segala bagai macam tu ke?”


“nak buat camne. Dah lapar. Tak kan lah aku nak cakap kat perut aku suruh lapar esok pulak.Hehe.”


“bengong lah kau ni”.


“bengong tak bengong. Perut aku dah lapar ni. Bila tuanku semua nak berangkat pergi, patik dah starving nih. Kalau aku mati kelaparan, aku cari korang semua. Hehe.”


“ yelah.”


“ kita keluar pukul 1 pagi. Masa tu rasanya semua dah tidur. Senang sikit kita nak jalankan plan kita”.


“ok, set. Sape yang round malam ni?


“ pak cik man”


“ ok, bereh. Warden bertugas?


“ cikgu azmi. Rasanya dia tak berbahaya untuk plan kita malam ni.”


“ ok. Kita ikut laluan belakang aspuri. Situ senang sikit sebab tak ada orang Nampak. Lagipun aku kan yang pegang kunci gate aspuri. Jadi dun worry2 lah”.


“ 1,2,3 lompat”.


“ akhirnya tercapai jugak hasrat aku nak makan mi kari”.


“ makan lah kau puas-puas. Baru berbaloi kita bergadai nyawa semata-mata nak teman kau makan mi kari punya pasal.”


“ thanx fren”


“ no hal ah. Kita kan kawan”. Serentak semua rakan aku membalasnya.


“ lain kali boleh lah kita fly pulak yer?”.


“ tengok keadaan lah. Ni pun nasib baik lepas.”


“ weh, pasni kita nak balik ikut jalan mana?”


“ sekarang pukul berapa?”.


“ pukul 2 pagi”.


“ eh, sekarang ni time pak guard tengah round aspuri.  Kita tak boleh balik sekarang kalau nak ikut jalan tadi. Kang terbabas, naye aje.”


“ so, kita balik ikut belakang rumah pengetua”


“ kau giler ke haper??. Tu macam nak bunuh diri secara sukarela aje.”


“ rilek lah. Jalan yang paling bahaya tu lah jalan yang paling selamat”.


“ ape- ape je lah kau ni. Sure ke tak kantoi?”


“ nak kata sure 100% tu tak lah tapi selamat lagi lah daripada jalan yang kita lalu tadi”


“ ok. Kita tawakal aje lah. Doa dulu sebelum balik.”


“ kiranya kita ni fly secara beriman lah. Hehe”.

“ banyak lah kau punyer beriman. Kalau awal-awal perbuatan kita ni salah, tak kan jadi baik punyer”.





Fuhh!!! Lega.
 Nasib baik esok tak sekolah.

 Selamat juga kitorang sampai kat bilik masing-masing. Untung dapat roommate yang sporting.


 Yelah, kalau dapat yang jenis skema tahap gaban nak buat jahat pun segan.


 Tapi kebanyakan masa aku dihabiskan dekat bilik Aishah. Senang sikit nak bersidang kat sana, tak ada orang nak ganggu.


 Keesokkannya semua terbabas subuh sebab mata terlampau mengantuk dan tak larat langsung nak buka. Setan banyak sangat bergayut kat mata kot. 


Memang mengantuk lah sebab masa sampai kat bilik pun dah dekat pukul empat pagi, kalau sape tak ngantuk memang dasyat lah.


Nak sembahyang subuh, memang dah tak sempat. Bukan setakat subuh gajah tak sempat, subuh dinasour pun belum sure.


 Sebabnya semuanya bangun bila matahari tegak kat kepala. 


Pukul sebelas baru bangun. Apa nak jadi lah anak dara bangun lambat-lambat. Sekali sekala apa salahnya. Biar dah berkala-kala pun. 


Kat sekolah je lah nak rasa bangun lambat-lambat pun sebab kat rumah memang mak-mak kitorang akan bising dan membebel tak henti-henti. Jadi untuk selamatkan telinga, jadi kena bangun awal selalu lah walaupun tengah cuti. Kata mummy tak baik tidur lama-lama, nanti otak jadi bengap. Betul ke tidak aku pun tak tahu. Terima aje lah.


Selepas kitorang siap mandi, bergerak menuju ke dewan makan lah, ke mana lagi. 

Perut dah berkeroncong ni. Kalau main lagu Irama Malaysia boleh terima lagi tapi ni dah masuk rock. Kalah lagu Linkin Park. 


Untung badan hari ni sebab menu sedap.


 Macam ni lah gaya hidup kat hostel. Kalau makanan best, bertuah lah tapi kalau kena time menu tak best ternganga lah jawabnya. 


Tak best pun kena makan jugak kalau tak kebuluran lah. Time hujung minggu ni bukannya kafe bukak pun kalau nak beli makanan.


 Kalau tak, boleh jugak menapak kat sana kalau time menu dewan makan tak best.


 Tak kan nak fly tiap-tiap hari. Maunya tak penat. Menu yang paling tak best kat hostel ialah ikan jaket.


 Orang panggil ikan jaket sebab kulit dia keras macam jaket.. Macam mana nak berselera kalau ikan tu keras macam kayu. 


Gigit pun tak berapa nak lut. Kalau time menu ikan jaket, memang ramai lah yang tak turun kecuali lah time tu dah akhir- akhir bulan. 


Akhir-akir bulan biasa lah, dah ramai pokai. Nak tak nak kena makan jugak lah kat dewan makan. Tak kan nak suruh mak cik dewan makan belanja pulak. Maunya kena sound percuma aje kat tengah-tengah dewan makan yang cantik lagi indah.  

Nak makan sedap-sedap tunggu high table lah. Tu pun kalau diorang buat. 

Biasanya high table dibuat sempena menyambut majlis-majlis tertentu. Masa tu lah yang paling ditunggu-tunggu oleh semua pelajar sebabnya masa tu semua makanan yang sedap-sedap akan dihidangkan. Kiranya ala-ala hotel gitu. 


Tapi yang tak berapa best sikit sebab kena makan ikut protocol kat meja makan.


 Tak boleh bising-bising. 


Kena makan sudu garfu segala bagai.


 Memang tak kenyang mana lah kalau makan pakai sudu garfu. Kadang-kadang aku makan pakai tangan aje, barulah puas hati nak makan. Boleh menikmati sikit makanan. Tapi kalau time cikgu lalu, pakai sudu garfu balik lah.


 Pandai-pandai lah nak hidup. Jangan skema sangat.

1 comment:

  1. Assalamualaikum,
    saya adalah salah seorang pembaca novel di blog ini. Berminat tak untuk menerbitkan novel sendiri dalam bentuk ebook, untuk dijual terus kepada pembaca?
    Jika berminat sila hubungi penulis@appnovella.com untuk penjelasan lanjut

    ReplyDelete