CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

FACEBOOK GROUP

FACEBOOK GROUP
klik gambar untuk join

Pages

Wednesday 24 April 2013

ACAD, Will you marry me?






“ sayang , buat apa tu? Miss me or not?

Why I must miss u? waste my time lah. Banyak kerja yang I nak buat ni.

“ waste time kn? Xpelah, letak lah phone call ni,nanti I ganggu u pulak buat kerja kan.

“ wait!! You call dari mana ni? Ada hal penting nak cakap ke?

“ UK. Takde hal penting pun. Saja nak call you,nak dengar suara”.

“ dari UK u call I saje2? U ingat murah ke telefon dari  sana? Kalau ada hal penting, takpe jugak.

“ click”

“ aik ,letak dah phone?”

Sudah , dia merajuk pulak. Takkan cakap macam tu merajuk dah. Sensitive giler pak cik sorang ni. Nak emo2 macam perempuan pulak. Aku yang perempuan macam ni pun takde nak emo macam dia tau tak. Sungguh aku pening dengan kerenah lelaki ni. Kadang-kadang fikir baik takde pakwe daripada ada pakwe. Sungguh menyusahkan hidup aku yang sedia ada susah ni. Mana nak fikir pasal assignment yang mengalahkan Gunung Everest tu, projek akhir pulak. Aku pening kepala sekarang. Tapi kang kalau dibiarkan Acad tu merajuk lama2, masak pulak aku nak memujuknya. Aku ni bukan pandai pujuk orang. Aku memang fail bab-bab pujuk orang ni.

“ assalamualaikum Acad, u marah I lagi ke? Janganlah merajuk, I tak pandai pujuk orang ni.

“ asal u kisah I marah u ke tak? I ni penting ke dalam hidup u? setahu i , u memang tak perlukan mana-mana lelaki pun kan dalam hidup u kan?

“ what’s wrong with u Acad? Emotional tak tentu pasal. Are u in pre-menstrual phase, so that’s why u punye perangai   macam ni? 
Cuba u cakap kat I apa salah i? I tak tahu apa salah I yang u sampai merajuk dengan I, nak kata pasal call hari tu, I gurau aje lah. 
Macam u tak biasa dengan i. Dulu kalau I cakap macam mana pun, u sanggup tahan aje telinga u tu,sekarang I cakap macam tu pun u ambik hati. 
C’mon Amirul Arshad, be matured man.

Okey !! fine!! I tak matured, u aje yang matured. 
I ni tak sesuai dengan u,sapelah I ni kalau nak digandingkan dengan u yang serba serbi perfect. I bagi u masa untuk u fikir balik pasal hubungan kita. Sama ada nak goes on atau sampai sini sahaja.

“ hey Acad!! What’s on your mind sampai u boleh fikir macam tu. I terima diri u seadanya. I pun tak sempurna. 
I’m just like incomplete jigsaw puzzle and I need someone to complete my puzzle and I’m hope that’ someone’ is YOU!! You’ve got it? Acad?? What?? 
Dia dah letak phone. Penat aku susun ayat nak luah perasaan aku. Bukan senang aku nak luah perasaan kat orang secara live macam ni. Dia merajuk sampai macam tu sekali, apa aku nak buat ni. Aku perlukan bantuan seseorang. Sape yer? Dini? Alia?Shasha? Ana? Arggh … dierang memang takkan tolong aku punyer sebab dah banyak kali dierang nasihat aku jangan nak ego sangat,nanti aku jugak yang susah. Memang aku dah susah pun sekarang,selama ni Acad terima aje yang aku cakap dengan redha. Dia tak pernah pun marah2  sampai macam ni sekali. Marah tu pernah lah tapi tak pernah lah dia cakap nak putuskan hubungan kiterang. Haru sungguh kali ni. Dah lah aku tak tahu nak minta tolong dengan sape. Rasanya aku boleh minta tolong best friend Acad merangkap sepupu dia iaitu Faiz Arshad. Nama pun nak dekat sama aje sebab dierg ni lahir selang sehari aje.

“ Assalamualaikum.. boleh cakap dengan Faiz Arshad?”

“ dah cakap pun dah ni. Anyway, sape ni?”

“ saya ni Farisya Auni,kawan Acad. Dia ada tak dengan awak sekarang? Sebab saya call dia tapi dia tak angkat . supposedly  dia dah balik Malaysia kan sekarang. Kalau dia ada dengan awak sekarang,boleh tak awak suruh dia pick up my call. Saya dah penat call tapi dia tak angkat-angkat. Seriously,  I’m really need your help now.”

“ betul ke awak ni kawan Acad? Nampak macam bukan kawan aje. Kalau kawan aje,awak takkan sampai call saya kan nak minta tolong. Ramai lagi orang yang awak boleh minta tolong selain saya.”

“ I’m his special friend or formerly known as his girlfriend. Satisfied with my explanation? “

“ yeah, I’m satisfied with your explanation and you are the girl that he chase for about 5 years kan? stubborn and fierce girl  called Auni right? I know u and now tell me what’s your problem with my cuz”

“dia tiba-tiba merajuk dengan saya sampai nak mintak putus dengan saya. I don’t know my fault. Dah lah tak nak angkat panggilan telefon saya. Saya rasa sangat stress sangat sekarang. Lusa saya dah nak final exam,so saya nak settle jugak benda ni sebelum saya exam. Awak kan orang yang paling rapat dengan dia,mesti awak tahu kenapa dia marah kat saya. Tolonglah saya, saya dah tak tahu nak minta tolong dengan sape lagi ni . Acad tu kalau dah merajuk boleh tahan jugak lamanya.

“ lawak jugak korang berdua ni. Acad tu kalau dia dah merajuk,kalah perempuan tau. Kiterg family dia pun tak tahu nak pujuk macam mana. Macam ni lah nasihat saya,awak tumpukan perhatian awak pada final exam awak dulu. Tahun ni kan awak dah nak grad dan ini merupakan awak punya last sem.

 This year you will having very big exam and if you fail, say goodbye to your so-called title doc tu.
 Kalau awak fikirkan sangat pasal Acad ni, takut awak tak boleh perform yang terbaik dalam awak punya exam nanti. Pasal Acad tu,saya boleh tolong selesaikan dan tolong jangan risau. Just focus for your examination.

Tiga hari sudah berlalu dan hari ini merupakan hari pertama peperiksaan akhir aku tapi Acad masih lagi tak hubungi aku. Terasa kehilangan kerana selama ini dia tak pernah jemu-jemu telefon dan mesej aku tiap2 hari walaupun dia sibuk dengan kerjayanya sebagai arkitek di sebuah syarikat pembinaan terkemuka di Malaysia. Semasa kami berdua bergaduh tu,dia sedang menghadiri seminar di UK. Walaupun dia berada di luar Negara,dia sentiasa menghubungi aku nak Tanya khabar tapi aku yang bodoh sebab tak ambik kisah sangat pasal dia. Kalau melepas kat orang lain, mau aku menangis tak berlagu. Perempuan mana yang tak nak kat Acad, dah lah baik,penyabar,romantic,caring dan kacak tahap membunuh pulak tu tapi ada jugak perempuan yang tak hairan dengan semua criteria-kriteria tu. Akulah perempuan tu. Ego-ego sangat dulu,sekarang aku yang menyesal. Acad, I’m really miss u….

Dua minggu sudah berlalu tapi Acad masih merajuk dengan aku. Paling terbaru,aku dapat tahu dia dah transfer kerja kat UK. Sampai hati tak bagitahu aku. Seolah-olah aku ni dah tak penting bagi dia. Aku tahu pun sebab Faiz yang bagitahu. Kalau bukan dia yang bagitahu,sumpah sampai sekarang aku tak tahu Acad dah pindah. Why you did this to me? I’m suffering right now. Kali ni,aku nekad. Aku kena lakukan sesuatu atau mungkin aku akan menyesal selama-lamanya.

“hello, is ticket to London still available for tomorrow morning? If still available,can u book this ticket for me. I need it urgently. ”

“ still available miss. U want economy class or first class?”

“just economy class please.”

“ok, done miss.”

“thank u”

Setelah menempuh perjalanan yang memakan masa selama berjam-jam,bumi Inggeris ini sudah bersedia untuk aku jelajahi demi mencari cintaku yang hilang. Ya Allah,permudahkanlah semua urusanku. Sesampai sahaja aku di pejabat Acad,aku terus mencarinya. Rasa rindu ini sudah tidak tertanggung lagi. Kalau tidak mengenangkan yang kami ni bukan suami isteri yang sah,sudah lama Acad kupeluk untuk merungkaikan segala kerinduan ini. Setelah 2 bulan tidak bersua muka,kulihat Acad semakin kacak. Tiba- tiba hati ini dilanda kerisauan,bagaimana kalau Acad dah bertemu pengganti diriku,adakah aku mampu menghadapinya. Kuatkanlah semangatku.

“Amirul Arshad,can I meet you for a while?

“who are you? Do I know you?”

“sampai hati you dah tak kenal i.”

“what do you want? I’ve gotta go because my meeting will start at 3p.m.”

“can u spare your time for me. Just 10 minutes. Now , it still 2.45p.m”

“alright,tell me what u want to tell?

“Acad, I’m sorry if I’ve hurt u. I don’t realize that I hurt u so badly until u don’t want to meet me again. I’m sorry if I’m selfish, abandon u and for all those things that I’ve done to u. I’m really really sorry. Last question,Acad, will u marry me? Can u be my last jigsaw puzzle? Complete me?

“I’ve gotta go for my meeting.”

Acad dah tak suka aku. Kenapa jadi macam ni,sedih lah macam ni. Orang yang aku suka dah tak suka kat aku. Air mata aku tak berhenti-henti keluar selepas Acad telah menolak lamaranku secara terang-terangan. Aduhai hati,rupa-rupanya beginilah pengakhiran kisah cintaku dengan Acad. Keesokkannya, ketika aku berkemas hendak pulang ke Malaysia membawa pulang hati yang terluka,tiba-tiba Acad call.

“ hello Acad, u nak apa? I tengah kemas barang ni nak balik Malaysia.”

“ boleh u turun kat lobi hotel sekarang? I ada perkara nak cakap dengan u”

“ok” . dengan suara yang serak dan tidak bermaya aku menjawab pertanyaan Acad.

You nak bawak I pergi mana ni, I tak habis lagi kemas barang. Flight I malam ni. Boleh tak u cakap sekarang apa yang u nak cakap, I boleh terima semuanya.

“dah sampai. Turun sekarang. U ni tak habis2 nak marah i. u ni memang garang. Harap2 anak-anak kita tak ikut perangai u lah. Kalau tak, susah I nak jaga.

Aku blur sekejap. Anak? Apa yang dia merepek ni. Anak dia dengan perempuan lain ke. Memang tak jaga perasaan aku langsung.

“ hey, kenapa u menangis ni. I buat u menangis ke? Farisya Auni sudah pandai nangis sekarang.

Tiba-tiba Acad melutut dan keseluruhan taman itu disinari dengan lampu dan dipenuhi dengan bunga tulip.
‘”Farisya Auni,will u marry me? Be my wife, mother to my children,my soulmate.”

“Acad, I ingat u dah tak sayang kat I sebab tu u tolak lamaran I semalam tapi I sangka sangat.

“stop crying sayang,I’m with u now. Macam mana pulak I tak sayang. Takes  Five years to get u, u know? 
Takkan I nak lepaskan macam tu aje. Semalam tu I terkejut u datang tiba-tiba pastu proposed I pulak. I’m just not ready semalam. Lagipun tak macho lah I kalau u yang proposed i.”

Selepas beberapa bulan berlalu,kami telah selamat diiijabkabulkan oleh ayahku sendiri. Aku berasa amat bersyukur kerana telah dijodohkan dengan lelaki yang paling aku cintai.

“abang , Auni sayang abang sangat2.”
“abang pun sayang Auni sangat-sangat”.
“grow old with me”
“sure do”

4 comments:

  1. heheh best la.. tag iqa klau ad new entry ek ...

    ReplyDelete
  2. thanx..akan di tag http://www.blogger.com/profile/09433201056654572213

    ReplyDelete
  3. best..tggu entry baru
    http://shierajamal.blogspot.com/

    ReplyDelete