CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

FACEBOOK GROUP

FACEBOOK GROUP
klik gambar untuk join

Pages

Thursday 28 March 2013

she's remember part 4



“your test saya dah habis semak semua.

 Sila datang ke depan ambik your paper. 


 Sape yang tak dapat A dalam Add Math,sila datang ke depan sebab saya nak bilang berapa orang yang tak dapat A. 


Yang dapat A tu,tahniah dan kekalkan dan bantu rakan-rakan kamu yang tak dapat A ni. 


Faham semua?”


 “ faham cikgu.”


macam-macam reaksi pelajar 5 Gamma bila dah dapat kertas ujian. Ada yang tersenyum dan ada jugak yang mengeluh. Dan pasti ada yang merungut macam ni.

“eh,kalau aku tahu macam ni,aku tulis aje ape yang aku tahu.”


“tension dowh. Bila nak dapat A ni. Penat tau belajar subjek ni.”


“punyalah panjang berjela aku punya calculation,dapat 1 markah je. Hampeh betul.”


“meh sini kau punya kertas,aku nak banding jawapan. Tang mana aku salah. Adeyy, salah titik aje dah terbang 10 markah kat sini. Bala sungguh.”



“sape yang dapat paling tinggi untuk ujian yang saya bagi tadi?”.



Semua sebulat suara menjawab” elham cikgu.

 Dia dapat 100 Add Math”.


 “ oh, ada eh yang dapat 100?”. 


“saya tak perasan pulak tadi”. 


Okeylah kalau macam tu. “ saya lantik elham jadi mentor untuk kelas ni ok”. 


“kalau ada apa-apa tak faham,boleh Tanya dia kalau saya takde.”


 Bala dah datang. 


Mati aku kalau macam ni.


 Aku bukan pandai pun nak ajar orang. Sikit-sikit bolehlah tapi kalau dah sampai nak jadi mentor ni memang tak lah.


 “Boleh Elham? 


Jangan bimbang,bukan saya suruh awak jadi mentor untuk satu kelas ni tapi awak Cuma kena bimbing betul-betul Cuma Izreen sorang aje. 


Yang lain tu awak Cuma tolong-tolong aje. Bukan apa,sayang kalau Izreen tak boleh perform subjek ni padahal subjek lain bagus. Awak tolong ye?



 “. Budak kepala besi tu nak ke kalau aku jadi mentor.


 Silap haribulan,dia tak puas hati dengan aku,mau dia bomnya aku. Tak ke nahas.


 “ saya takde hal cikgu kalau nak tolong tapi takut Izreen tak nak dengan saya lah. Takut lah dia nak dengan orang lain. Saya kena tahu jugak tu.”


“Izreen,awak okey ke kalau Elham ni jadi mentor awak? 

Should not be any problem kan?”.


 “Saya okey aje cikgu. Takde hal kalau si Elham ni jadi mentor saya”.


 Eh..tak kisah pulak budak ni. Biasanya kalau dengar nama aku,dah berapi-api tahap gunung berapi dah.


 Ni.. boleh pulak tak kisah aku yang jadi mentor dia. Hilang ingatan apa budak ni. 


Yang pasti semua orang dalam kelas tu senyap bisu lepas dengar statement mengejut si Izreen tu. 


Bukan apa,satu sekolah tahu yang dia dah isytihar aku ni sebagai musuh dia. Boleh bilang dengan jari berapa kali dia cakap dengan aku dalam masa setahun.


 Dan aku pun tak teringin nak bercakap dengan dia saja-saja kecuali lah benda yang penting teramat. 


“ Elham dengan Izreen,kamu boleh mula kelas intensif Add Math ni petang ni jugak. Saya nak tengok untuk mid year exam ni,Izreen ni dapat A okey. Pandai-pandai kamulah macam mana nak ajar Izreen ni Elham.”


“Izreen,kau tak kisah pulak budak tu jadi mentor kau.

 Bukan kau perang dunia ke dengan si Elham tu?”. 


“Perang tak perang.


 Dah dia aje yang boleh tolong aku dalam subjek ni. Aku tak nak Spm aku lingkup sebabkan perang ni”. 


Bila aku dah dapat A,aku lancar perang balik lah”. 


“Mana tau,bila dia dah jadi mentor kau ni,boleh baik sikit korang dua orang ni”.


”Aku nak baik dengan si mafia tu? Memang tak lah. Selisih malaikat 44”. “Dia tu typical alpha male kau tau tak?”. “aku tau.

 Dah bertahun-tahun kau mengulang ayat yang sama aje sampaikan aku dah boleh hafal ayat tu”. 

“Kalau kau tau,xpe lah.


 Aku tak boleh lupa dowh segala kejahatan yang pernah dia buat kat aku. Siot aje dia kenakan aku depan-depan cikgu Razif. 


Dah tau baran cikgu Razif tu ibarat bom yang boleh meletup bila-bila masa aje,nak jugak cari gaduh dengan aku masa tu jugak. 


Paling tak boleh lupa,dia pedajalkan aku punya projek Sains. Berminggu-minggu aku tak cukup tidur buat projek tu,dalam sekelip mata aje hancur. Malam tu jugak aku curi masuk booth pameran nak bagi pengajaran sikit kat mafia tu. 


Sudahnya pagi esok,boleh dengar satu sekolah si mafia tu mengamuk. Seminggu dia bad mood. Semua orang tak berani kacau. Kacau lah kalau nak cari bala. Baran si mafia tu boleh tahan jugak. Muka keruh aje seminggu tu. Siapa suruh cari pasal dengan aku tapi macam dia tahu aje sape yang buat. 


Serves him well. Eheh.


“paling best,part yang dia jahanamkan kau punya projek tu lah.

 Aku tak boleh lupa lah pasal projek tu. Aku ingat lagi ayat kau masa tu” this means war”. Mana tak perang,semua orang tahu yang projek tu sangat penting untuk seseorang yang bernama Izreen. 


Bila tiba masa nak hantar,tengok projek dah musnah. Mau tuan punya badan tak mengamuk. 



Satu aspuri dengar si Izreen ni mengamuk”. “Memang perang sungguh lah lepas tu. Entah apa benda yang dia tambah kat aku punya projek. 


Meletup. 


Nasib baik tak kena sakit jantung aje masa tu. Pucat tak payah nak cakap lah masa tu”. 



“Aku ingat lagi,memang kau macam nak pengsan dah masa tu. Aku pun terkejut walaupun tempat aku jauh dari kau punya tempat”. 


“Memang aku tatau macam mana boleh meletup. Setahu aku,dah measure cukup-cukup. Tak lebih,tak kurang. 


Tiba-tiba aku pandang kat belakang,you-know-who tu senyum kat aku. Memang dia punya kerjalah tu,dah tak ada orang lain nak kacau aku”.


“Korang punya sejarah perang ni memang boleh dibukukan tahu tak? Semua tempat korang nak perang. 

Tak cukup kat padang,dalam pertandingan debat pun nak perang. 


‘Mens vs Woman,who is better?’


 Memang kena sungguh tajuk tu. Penganjur yang bagi tajuk tu pun satu,dah tahu dua orang ni memang perang,bagi lagi tajuk macam tu.


 Memang panas lah pentas debat hari tu. Masing-masing terbakar aje dengan statement pihak lawan dan aku rasa masa tu macam diorang lawan satu lawan satu aje.


 Peserta lain tak berani berhujah,takut kena fire on the spot. Akhirnya,tak ada siapa yang menang sebab hakim cakap masing-masing ada keistimewaan tersendiri,jadi tiada siapa yang lebih bagus.




Ada sekeping post note yang dilekatkan atas meja dia.





Add Math pukul 3
Library
Topic Form 4
p/s: pick your own topic





+ ish.. mamat ni. Tak menyempat nak jadi mentor aku. Nak dera aku lah tu.


~ bukan kau ke yang setuju dia jadi mentor kau.


+ memanglah.


~habis tu?




No comments:

Post a Comment