CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

FACEBOOK GROUP

FACEBOOK GROUP
klik gambar untuk join

Pages

Monday 15 July 2013

housemate, tutor, enemy or husband? or not all above PART 11



september 2005


Trial aku tinggal 3 hari lagi untuk subjek Biologi, Kimia, Fizik. Kombinasi yang amat mengagumkan lagi dashyat. Biologi dengan Kimia tu ampun lagi tapi bila dah masuk Fizik ni aku tak berapa nak ampun dah. Kira rebah tersungkur teruslah. 

Ni satu lagi subjek yang tak pernah aku dapat A masa Form 5 nih. Tak tahu macam mana dah nak buat. SPM dah nak dekat tapi persediaan untuk  Fizik masih tak cukup. Aku kena berguru dengan siapa-siapa yang hebat Fizik nih. Nadira boleh tolong aku tapi geng sendiri tolong macam mana lah sangat. Bukan serius sangat pun belajar. Belajar pun aci main-main aje,bilalah aku nak expert Fizik nih. 

Aku perlukan mentor yang betul-betul pandai dan serius ni untuk ajar aku yang tak berapa nak pandai ni. SPM pun dah tak sampai 3 bulan. Esok exam Bio kertas 2 dengan kertas 3. Kertas 1 dah periksa minggu lepas. Aku ni ala-ala macam dah bersedia tapi tak sangat. Kena tengok balik lah seimbas lalu untuk recall balik memori aku ni. Memori aku ni kecik aje jadi tak boleh simpan banyak benda sangat. Simpan benda-benda yang penting saja. Yang aku rasa tak berapa penting sangat tu memang aku dah delete semua. Buat semak memori aku aje. 

Bio ni yang paling aku suka belajar masa Form 5 sebab tajuk Inheritance ada. Tajuk tu memang aku skor selalu lah tapi malangnya tak banyak sangat soalan keluar dari tajuk tu. Yang paling aku menyampah ialah tajuk Cell Division. Payah betul aku nak ingat. Selalunya aku baca tajuk tu last-last nak exam. Kalau keluar dalam exam pun biasanya aku tak jawab kecuali lah dia keluar soalan dalam bentuk struktur.

 Kalau tak jawab,memang cari nahas lah. Markah aku boleh terbang banyak mana dah kat situ. Kalau soalan lain memang sure aku dapat markah penuh tak apa lah tapi yang lain pun ala-ala nyawa ikan jugak. Jadi konklusinya aku kena jawab semua soalan untuk kumpul markah aku yang tak berapa nak banyak tu. Lain lah kalau otak macam Ziyad tu. Nak tinggal dua tiga soalan pun takpe sebab yang lain gerenti lah dapat full mark.


Nak dekat pukul 9.00 dah ni. Agak-agak sempat tak aku nak pergi tandas kejap. Aku rasa kena pergi juga sebab aku dah tak tahan sakit perut. Nanti bila dah masuk dewan tak selesa pula nak jawab soalan periksa. 10 minit cukup kot. Boleh pula masa-masa macam ni perut aku nak sakit. Tak bagi signal dah perut aku ni. 

Aku makan apa ya sampai sakit perut macam ni. Seingat aku yang aku makan semalam Cuma Nasi Beriyani dewan makan dengan burger yang aku tempah dengan kafe. Pagi tadi pun aku makan mi basah aje. Tak logic pula kalau makan benda ni buat aku sakit perut. Kalau disebabkan makanan tu aku sakit perut sepatutnya orang lain pun sakit perut juga bukan aku seorang aje.

 Hmm, nasib baik sempat aku melepas tadi. tadi  2 minit lagi nak exam. Kiranya aku ni orang yang terakhir yang masuk dalam dewan. Masa aku masuk tadi semua orang tengok aje aku. Glamor sekejap. Diorang tengok aku macam tak pernah tengok orang aje sebelum ni. Gaya tengok macam ada ekor tumbuh kat belakang aku aje. 

Lar, aku ingat aku dah orang last masuk dewan. Rupa-rupanya ada lagi manusia yang lambat daripada aku. Kes aku ni kira kecemasan lah sebab nature’ call. Baru aku perasan meja sebelah ni tadi kosong,sekarang dah ada tuan. Mamat ni rupanya yang paling lambat. Aik, pakai selipar jepun aje datang ambik exam. Ingat ni sekolah bapak dia ke. Dah lah masuk dewan tangan kosong aje. Dia ni nak exam ke tak nak ni?? Musykil aku. Tiba-tiba aku dengar macam ada suara tengah panggil orang aje. Biarkan aje lah bukan panggil aku pun.


“psst…..”

“psst….”

“eh eh minah ni boleh pula dia buat tak dengar.”

Ni apa kes pula mamat ni jeling kat aku ni.


“apa?”


Kerek pulak minah ni.


“aku nak pinjam pen satu”


“kau tak bawa pen ke?”


“kalau aku bawa tak ada lah aku mintak dengan kau. Kau nak bagi ke tak ni?”

“nah.”

“nanti habis exam aku bagi balik”

“tak payah lah bagi balik. Kau ambik terus aje. Nanti kan tak ada pen pulak. Paper banyak lagi weh.”


“kureng minah ni. Ingat aku sengkek sangat ke sampai nak beli pen tak boleh. Kalau aku nak  beli kilang pen pun aku boleh beli tau.”




“ikut suka kau lah nak beli kilang pen pun sebab tu duit kau bukan duit aku. Pen ni kira amal jariah aku kat kau lah.”

No comments:

Post a Comment